Pondělí, 16 září, 2024

UNIDAYS Máchovo jezero
22. – 25. 8. 2024

Den první – čtvrtek

Letošní UNIDAYS jsme se rozhodli strávit v obci Staré Splavy u Máchova jezera. K tomuto rozhodnutí nás vedlo jednak to, že se jedná o Máchův kraj, který je naším oblíbeným a jednak zájem některých členů poznat tuto lokalitu blíže.

Den první byl čtvrtek. Postupně jsme se sjížděli na naše ubytování s romantickým názvem Splavský zámeček.

Část účastníků se ještě před obědem vydala na prohlídku zámku Stvolínky. Zámek se dosud nevyužívá ani komerčně ani k prohlídkám a probíhá na něm velká rekonstrukce, ale tento víkend se výjimečně prohlídky konaly. Zapálený pan kastelán nám dvě hodiny vyprávěl o všem možném – o historii zámku, o tom jak se žilo i o tom jak jej nyní opravují. A kdyby na něj nečekala další prohlídka, tak by vyprávěl i déle.

Odpoledne proběhla schůze členů Místního správního sboru .

Děti se mezitím účastnily výtvarného workshopu, kdy malovaly své ptačí budky a vkládaly do nich svá přání. Vznikly tak budky přání.

Pak jsme se vrhli do komunitního vaření, na jídelníčku byly vafle s marmeládou a se smetanou. Ačkoliv jsme měli několik vaflovačů, tak zájem byl pak velký, že kuchařinky nestíhaly péci. Nakonec, aby se trošičku pozdrželi výdeje, tak každé dítě muselo nejprve uhádnout matematickou hádanku a pak teprve dostalo vafli. Byla to docela legrace.

Večer jsme zakončili u společného stolu venku zapalováním svíček a sdílením radosti ze setkání a toho jak jaké zážitky jsme měli v létě.

Poté nechybělo pravidelné hraní společenských her, které jsme si všichni užili.

Den druhý – pátek

Po vydatné snídani jsme navštívili společně zámek Doksy. Mladší členové se nesmírně těšili, protože na zámku sídlí muzeum známého Čtyřlístku a dokonce si původně mysleli, že jedeme do Třeskoprsk. My starší jsme ovšem chtěli navštívit expozici zámku. Je nově otevřená teprve dva roky. A neudělali jsme chybu. Expozice je nádherně udělaná i když původní mobiliář zámku už není k dispozici prostory jsou nově zrenovované řemeslně opravdu dokonale. A v nich se nachází výstava různých historických předmětů  a zejména popsaný rodokmen a životopis rodu Valdštejnů kteří jsou svázání s rozvojem Doks a okolí Máchova jezera.

Odpolední výlet byl poznávací a turistický. Jeli jsme parníkem, který slouží v této oblasti jako místní přeprava. A zpátky jsme šli okolo Máchova jezera. Společná vycházka byla velmi pěkná a poučná pro děti i pro dospělé. Cestou jsme sbírali do pytlů odpadky.

Večer následoval workshop dělali jsme záložky technikou akvarelu, ty jsme pak laminovali, aby vydržely co nejdéle. Všichni byli nadšení ze zapouštění barev a po té hádali, co vlastně je na papíru zobrazeno.

Večeři jsme opět vařili komunitně, tentokrát tousty a poté následovalo sdílení malých i velkých dohromady. Příjemný letní večer jsme tradičně zakončili hraním společenských her.

Den třetí – sobota

Na dnešní den dopoledne jsme naplánovali poznávací výlet na starobylý a tajemný hrad Bezděz. Všichni jsme se velmi těšili neboť děti tam ještě nebyly a my dospělí jsme ho navštívili již velmi velmi dávno.

Hrad Bezděz stojí na opravdu velkém kopci a i přesto jej děti i dospělí zvládli docela dobře. Naštěstí nebylo ještě takové horko protože bylo dopoledne. Na hradě jsme měli opravdu skvělého průvodce, byl to mladý muž s hereckým nadáním, děti jej poslouchaly doslova s otevřenou pusou a ani nemukly.

Zejména je upoutal příběh o uvěznění Krále Václava II a jeho matky Kunhuty na hradě. A když slyšely, že malému Václavovi bylo tehdy teprve 7 let, což je zhruba průměrný věk našich dětí, Tak tomu nechtěli ani uvěřit, že se to stalo doopravdy. Malého Václava přivezl jeho věznitel Otta na hrad v lednu a všichni jsme museli uznat, že jeho vězení muselo být opravdu studené a temné, jak praví kroniky.

Odpoledne jsme strávili v zahradě penzionu, kde děti malovaly na trička, to bavilo úplně všechny, jak děti, které si vymýšlely na svá trička nové a nové vzory, tak i dospělé, kteří jim v tom pomáhali.

Poté následovalo sdílení, zhodnocení pobytu a hraní společenských her jako vždy.

Den čtvrtý – neděle

Ráno jsme si sbalili své věci a jeli na poslední výlet na hrad Houska.
Tam se konaly prohlídky hradu, ale také festival starých řemesel. Děti si také užily čerty.
Poté jsme si ještě udělali procházku a pak jsme se rozloučili a každý jel svojí cestou domů.

UniDays 2024 se zúčastnilo 16 členů LOU , duchovní a 1 sympatizant. Celkem se tedy zúčastnilo 18 lidí.